klikkkkkkkk enter euroart-press.

klikkkkkkkkkk enter Artistes

klikkkkk enter HELLASART - NEWS ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΕΧΝΗs

enter klikkkkkkkk cartoonists.




Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '


'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ'
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.Η ΣΤΗΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΕΛΥΦΟΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΔΡΑ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ.ΟΙ ‘ΣΥΝΔΑΙΤΥΜΟΝΕΣ ‘ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr11/03/2009 Χαράλαμπος Δαραδήμος ΟΣΔΕΕΤΕ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44093025/03/2009 Γιάννα Γραμματοπούλου ΠΣΑΤ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440929 08/04/2009 Μαρία Μαραγκού Eλληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, (ΑICA) http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44555315/04/2009 ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44156522/04/2009 ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΥΠΑΡΑΚΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44156406/05/2009 Μανώλης Ζαχαριουδάκης http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441563

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2009

Παναγιώτης Σ.Παπαδόπουλος Και πάλι για το μοντέρνο Σκέψεις για την έκθεση της συλλογής Πορταλάκη.

Και πάλι για το μοντέρνο
Σκέψεις για την έκθεση της συλλογής Πορταλάκη.


Η έκθεση έχει ως τίτλο «αναζήτηση του μοντέρνου-μετάβαση στην ελληνικότητα.» και σ’ αυτήν παρουσιάζονται έργα των Μπουζιάνη, Τσαρούχη, Διαμαντόπουλου και Εγγονόπουλου. Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία εάν ο τίτλος της έκθεσης μπορεί να υποστηριχθεί από τους συγκεκριμένους καλλιτέχνες ή ακόμη εάν το υλικό που παρουσιάζεται είναι επαρκές γι’ αυτόν τον στόχο. H περιδιάβαση στη συλλογή είχε μεγάλο ενδιαφέρον αφού η αποκλίνουσα παράθεση των καλλιτεχνών έδωσε μια καλή αφορμή να σκεφτούμε εκ νέου πάνω στο Ελληνικό μοντέρνο και κυρίως πάνω στην έννοια της επίδρασης στην εικαστική δημιουργία.
Αρχικά, οι τέσσερις παρουσιαζόμενοι καλλιτέχνες μας θυμίζουν-και αυτό αποτελεί την πρόκληση της έκθεσης-ότι ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να εργάζεται αδιάκοπα πάνω στην προτεραιότητα της μορφής σε σχέση με τη λειτουργία όπως επίσης να εργάζεται πάνω στον τρόπο της αναπαράστασης σε σχέση με το αντικείμενο της αναπαράστασης. Μάλιστα οι τρεις από τους τέσσερις καλλιτέχνες που παρουσιάζονται (και στους οποίους αποκλειστικά θα σταθούμε) ανήκουν στη γενιά του τριάντα. Αν και με κοινή καταγωγή, μαθητές όλοι τους του Παρθένη-μάλιστα και οι τρεις τους ακολουθούν το μάθημα του δασκάλου τους για το σχέδιο, τη γραμμή και τη σχέση τους με το χρώμα- η όδευσή τους υπήρξε απόλυτα διαφορετική.
Οι δυο από αυτούς (Εγγονόπουλος και Τσαρούχης) μετά τη σχολή μαθητεύουν στον Φ.Κόντογλου βοηθώντας τον στην αγιογράφηση εκκλησιών ή δημιουργώντας βυζαντινές εικόνες. Στη συνέχεια ο μεν Εγγονόπουλος γοητεύεται από τον Θεοτοκόπουλο και ανακαλύπτει τον ντε Κίρικο. Ο Τσαρούχης εγκαταλείπει την «αναχωρητική στάση» όπως την αποκαλεί του Κόντογλου το 1934. Πηγαίνει στο Παρίσι, γοητεύεται από τον Κουρμπέ και τον Έγκρ. Το ερώτημα που τον απασχολεί δεν είναι άλλο από το πώς θα δώσουμε στο κλασσικό ένα νέο περιεχόμενο. Γυρίζει από το Παρίσι αλλά τα έργα που φέρνει πίσω παραπέμπουν στο Ματίς. Έρχεται στην Ελλάδα με τα χρώματα του Ματίς και με έργα με έντονη διακοσμητική λειτουργία.(για παράδειγμα το πορτρέτο του Κ.Κουλεντιανού που φιλοξενείται στην έκθεση) Σύντομα απομακρύνεται από κει για να επιστρέψει όχι στον Κουρμπέ αλλά στον Καραβάτζιο και στην αντίληψη του chiaroscuro.
Ο Διαμαντόπουλος, από την πλευρά του, συναντά σε όλη του τη ζωή τον Ματίς. Τον γνωρίζει ήδη από τις αρχές του τριάντα. Από τον Διαμαντόπουλο άλλωστε, που παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις στο Παρίσι, γνωρίζει ο Τσαρούχης τον Ματίς. Κι’ αυτός δέχεται τη «διακοσμητική» επίδραση του γάλλου καλλιτέχνη (π.χ Το Σχέδιο 1937-49 συλλογή Πορταλάκη) γρήγορα όμως απομακρύνεται από αυτή. Αυτό που υπερέχει-κι εδώ βρίσκεται η πρωτότυπη ανάγνωση που κάνει του Ματίς- είναι η ένταση της πλαστικής γραφής και η αυτονομία της όπως και ο σαφής προσδιορισμός της φόρμας. Έργα όπως η χρωματική σπουδή ή ο χτυπημένος που φιλοξενούνται στην έκθεση αποδεικνύουν αυτό το γεγονός.
Τον Εγγονόπουλο, η μαθητεία του με τον Παρθένη τον οδηγεί πίσω στον Θεοτοκόπουλο και από κει στον Φ.Κόντογλου αλλά και στον ντε Κίρικο. Οι μορφές των έργων του, τα ανδρικά ρωμαλέα σώματα καθώς και τα γυναικεία με τα στητά στήθη και τα γεμάτα ερωτισμό παίρνουν την πλαστική καταγωγή τους από τους παραπάνω εικαστικούς προγόνους του. Εάν μάλιστα προσθέσουμε τη διδαχή του Σεζάν για το δυνατό χρώμα: να δημιουργείς πιο έντονα και πιο σοφά έχουμε τον ζωγράφο Εγγονόπουλο.
Η έννοια της επίδρασης γίνεται για τους καλλιτέχνες ένα παλίμψηστο που χρειάζεται άσκηση για να εντοπιστεί. Βέβαια το έργο των μεγάλων δημιουργών δεν αποτελεί ένα σύνολο επιδράσεων όπως αντίστοιχα το όλο δεν αποτελεί το σύνολο των μερών του. Η επίδραση παρουσιάζεται ως υπαινιγμός, είναι καλυμμένη, έμμεση που πρέπει να αναζητηθεί σε μια σειρά στοιχείων που υπερβαίνουν πάντα την απλή ομοιότητα
Μπορεί στον καθένα να επισημάναμε εκλεκτικές ομοιότητες και συνάφειες-zig-zag-επιστροφές και παλινδρομήσεις (και είναι αλήθεια η περιδιάβαση στη συλλογή ενεργοποίησε αυτές τις σκέψεις) αλλά ένα γεγονός έχει ιδιαίτερη σημασία: η περιδιάβαση αυτή μας θυμίζει τη γονιμότητα και την αγχίνοια που φέρνει το εικαστικό παρόν. Η δύναμη των μεγάλων δημιουργών είναι να ξεχνούν το παρελθόν τους και τις καταβολές για να χαρίσουν σ’ αυτό το παρελθόν μια νέα ζωή. Είναι λοιπόν η ικανότητα του καλλιτέχνη να εγκαθιδρύει και να θεμελιώνει έναν καινούργιο χώρο.(Stiftung, ίδρυση, για να χρησιμοποιήσουμε μια έννοια που δανείζεται ο Μερλώ-Ποντύ από τον Χούσσερλ) Το μεγάλο έργο τέχνης από τη στιγμή που θα παρουσιαστεί, υφίσταται καθολικά, συνεχώς αναβιώνεται διευρύνοντας των ορίζοντα των εμπειριών και των ερμηνειών μας.

Παναγιώτης Σ.Παπαδόπουλος


ΣΥΛΛΟΓΗ ΖΑΧΑΡΙΑ ΠΟΡΤΑΛΑΚΗΠεσμαζόγλου 8 (8ος όροφος), 2103318933.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER