klikkkkkkkk enter euroart-press.

klikkkkkkkkkk enter Artistes

klikkkkk enter HELLASART - NEWS ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΕΧΝΗs

enter klikkkkkkkk cartoonists.



Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '


'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ'
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.Η ΣΤΗΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΕΛΥΦΟΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΔΡΑ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ.ΟΙ ‘ΣΥΝΔΑΙΤΥΜΟΝΕΣ ‘ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr11/03/2009 Χαράλαμπος Δαραδήμος ΟΣΔΕΕΤΕ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44093025/03/2009 Γιάννα Γραμματοπούλου ΠΣΑΤ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440929 08/04/2009 Μαρία Μαραγκού Eλληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, (ΑICA) http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44555315/04/2009 ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44156522/04/2009 ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΥΠΑΡΑΚΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44156406/05/2009 Μανώλης Ζαχαριουδάκης http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441563

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2009

Παναγιώτης Σ.Παπαδόπουλος.Η Αφροδίτη χωρίς γούνα. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1

Η Αφροδίτη χωρίς γούνα.

Στο κείμενο του Λεοπόλντ φον Μαζόχ ο αφηγητής ενεργοποιεί τα παράξενα ερωτικά του «γούστα» κοιτώντας ένα αντίγραφο έργου του Τιτσιάνο, την Αφροδίτη με τον καθρέπτη. Ο Βελάσκεθ θα δημιουργήσει τη δική του παραλλαγή του θέματος εκατό πενήντα χρόνια αργότερα. O Γκόγια το ίδιο.
Ο Μάρκ Τουαίν επισκεπτόμενος την γκαλερί του Ουφίτσι θα αναφερθεί στο πιο αισχρό, βέβηλο και αποκρουστικό έργο που κοσμεί δημόσιο χώρο. Αρκετό για να διακοσμήσει ένα πορνείο όχι όμως ένα μουσείο. Το έργο αυτό ήταν η Αφροδίτη του Ουρμπίνο του Τιτσιάνο. Ο Μανέ με την Ολυμπία επαναλαμβάνει μετά από τέσσερις αιώνες το ίδιο πάνω-κάτω θέμα και προκαλεί σάλο. Η Αφροδίτη του Ουρμπίνο επιβλήθηκε γρήγορα στη Βενετία αλλά, κυρίως, γίνεται αποδεκτή ως πρότυπο από ολόκληρες γενιές καλλιτεχνών των επόμενων αιώνων.
Η απεικόνιση της Αφροδίτης από τον Τιτσιάνο υπήρξε σειριακή. Εκτός από την Αφροδίτη του Ουρμπίνο (1538) και την Αφροδίτη με τον καθρέπτη (1555), θα συναντήσουμε την αναδυόμενη Αφροδίτη (1525), την Αφροδίτη και τον Άδωνη (1555), την Αφροδίτη με τον φλαουτίστα(1560) καθώς και την Αφροδίτη με τον Ερωτιδέα (1550).
Οι συμβολισμοί που παρουσιάζονται κάθε φορά είναι πανομοιότυποι. Στην Αφροδίτη με τον ερωτιδέα το σκυλάκι –σύμβολο της πιστότητας- γαβγίζει στην πέρδικα –σύμβολο της λαγνείας- τα τριαντάφυλλα που κρατά στο χέρι της ένα άλλο σύμβολο της Αφροδίτης, το δακτυλίδι που φορά δείγμα ότι είναι παντρεμένη. Την ίδια σημειολογία θα συναντήσουμε και στην Αφροδίτη του Ουρμπίνο, τα τριαντάφυλλα, το δακτυλίδι, το σκυλάκι (αυτή τη φορά κοιμισμένο). Ανάλογη σημειολογία θα βρούμε και στο θέμα με τον φλαουτίστα. Η σύγκρουση ανάμεσα στη (συζυγική) πίστη και στη λαγνεία (ή στην παραίνεση για λαγνεία) φαίνεται να αποτελεί θέμα αυτών των έργων. Μια τέτοια ερμηνεία είναι, πάντως, περιοριστική.
Γνωρίζουμε ότι η βενετσιάνικη ζωγραφική είναι αισθησιακή. Το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο αναπτύχθηκε επέτρεπε κάτι τέτοιο. Στην Αφροδίτη με τον Ερωτιδέα τα στοιχεία της σαρκικότητας κυριαρχούν μέσα στη σύνθεση. Στο σκοτεινό τοπίο του φόντου αντιδιαστέλλεται η φωτεινότητα της σάρκας και η απτότητα του βελούδου. Επιβεβαιώνουμε, κάθε φορά που παρατηρούμε το έργο, πόσο διαφορετικοί και χαλαροί υπήρξαν αυτήν την εποχή οι κώδικες για το χυδαίο, το πρόστυχο ή το άσεμνο, πόσο ανυπόκριτες χειρονομίες συνόδευαν την απεικόνιση του σώματος.
Διαφέρει από την Κοιμωμένη Αφροδίτη του Τζορτζόνε όπου η κοιμωμένη Θεά μέσα στην ατμόσφαιρα του λυκαυγούς περισσότερο προδιάθετε για ένα καινούργιο ξημέρωμα της κλασικής αρχαιότητας. Ο μοντερνισμός του Τζορτζόνε –όπως και κάθε αντίληψη του μοντέρνου μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα- εμφανιζόταν σαν μια ανανεωμένη σχέση με την αρχαιότητα και με αυτόν τον τρόπο δημιουργούσε στην Ευρώπη τη συνείδηση του νέου. Όμως ο μοντερνισμός του Τιτσιάνο ;
Απεικονίσεις του νωχελικά ξαπλωμένου γυναικείου σώματος έχουμε πολύ πριν από τον Τιτσιάνο. Ο Τζάκοπο Πάλμα ζωγραφίζει τη Νύμφη σε ένα Τοπίο, έργο του 1520 που έχει την ίδια δομή με αυτήν του Τζορτζόνε. Έργο γεμάτο αλληγορίες επιδιώκει να τονίσει την ανωτερότητα της ηθικής απέναντι στη φιληδονία. Ο Λορέντζο Λότο στην Αφροδίτη και Ερωτιδέας, (1526) θα τονίσει το στοιχείο της γονιμότητας μέσα από τον γάμο. Αντίθετα στον Τιτσιάνο η πρόκληση μετατρέπεται σε συστατικό στοιχείο του έργου. Μια νέα κοπέλα, νωχελικά ξαπλωμένη στο κρεβάτι της ακουμπά με το χέρι το φύλο της και παράλληλα κοιτάζει τον θεατή. Στον Τιτσιάνο η συνείδηση του νέου δεν προϋποθέτει τη συνομιλία με την αρχαιότητα αλλά το στοιχείο της πρόκλησης. Η αντίληψη ότι ο καλλιτέχνης μπορεί να προκαλέσει το κοινό αποτελεί μια σταθερά που εγκαθιδρύεται μέσα σε αυτά τα θέματα. Ο Τζορτζόνε περιμένει την αναγέννηση της κλασικής αρχαιότητας. Ο Τιτσιάνο –έστω διακριτικά- αρνείται αυτήν την παράδοση. Προαναγγέλλει τον μοντερνισμό εκείνον που ταυτίζει το νέο με κάτι το προκλητικό ακόμη και φρικαλέο και όχι με το ιδεώδες του κλασικού. Η νεωτερικότητα του χαρτογραφεί σ’ ένα άγνωστο έδαφος και αυτό θα γίνει φανερό στα τελευταία έργα του όπως στο θάνατο του Μαρσύα.
Για πολλούς ο τελευταίος πίνακας του μεγάλου ζωγράφου, αποτελούσε περισσότερο μια αναθύμηση αυτού που είχε χαθεί από τον πολιτισμό αλλά και από τη ζωγραφική του ιδίου. Ξαναθυμάμαι στη ζωγραφική σημαίνει να παρουσιάσω το προ-μιμητικό, το στοιχείο που πάντα προηγείται όπως συμβαίνει άλλωστε σε αυτό το έργο του Τιτσιάνο όπου οι μεγάλες, αιμάτινες κηλίδες από χρώμα βάζουν ένα τέλος στην αρμονική διάταξη του έργου. Ξαναθυμάμαι σημαίνει ότι η μεγάλη ζωγραφική κατακτά, κάθε φορά, ένα ανεξερεύνητο μέλλον βρισκόμενη σ΄ ένα χώρο στον οποίο πολλά της είναι ξένα.

Παναγιώτης Σ.Παπαδόπουλος.


Από τον Tiziano στον Pietro da Cortona: το Ιερό - ο Μύθος -η Ποίηση... 25 Σεπτεμβρίου - 20 Δεκεμβρίου 2008 Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER