klikkkkkkkk enter euroart-press.

klikkkkkkkkkk enter Artistes

klikkkkk enter HELLASART - NEWS ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΤΕΧΝΗs

enter klikkkkkkkk cartoonists.



Διαβάστε με το ποντίκι, THN ΣΤΗΛΗ 'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ' ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ' Η ΑΥΓΗ '


'ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ'
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΠΟΨΗΣ.Η ΣΤΗΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΚΕΛΥΦΟΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΡΑΜΑΤΟΣ - ΠΡΟΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΠΟΥ ΔΡΑ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ.ΟΙ ‘ΣΥΝΔΑΙΤΥΜΟΝΕΣ ‘ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΟΧΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΓΙΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ.ΠΡΟΤΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΘΕΟΦΙΛΗΣ art-act@tellas.gr11/03/2009 Χαράλαμπος Δαραδήμος ΟΣΔΕΕΤΕ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44093025/03/2009 Γιάννα Γραμματοπούλου ΠΣΑΤ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=440929 08/04/2009 Μαρία Μαραγκού Eλληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης, (ΑICA) http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44555315/04/2009 ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΦΑΡΑΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44156522/04/2009 ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΥΠΑΡΑΚΗΣ http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=44156406/05/2009 Μανώλης Ζαχαριουδάκης http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=441563

Αναγνώστες

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2009

Παναγιώτης Σ. Παπαδόπουλος Παρίσι-Αθήνα 1863-1940.Η επίδραση που δεν παρουσιάστηκε. Εθνική Πινακοθήκη

Παρίσι-Αθήνα 1863-1940.
Η επίδραση που δεν παρουσιάστηκε.



Είναι σημαντικό να πραγματοποιούνται εκθέσεις που να τονίζουν τη σημασία της επίδρασης στη ζωγραφική. Η αναζήτηση των ενδοεικαστικών σχέσεων, θέμα που εδώ και δεκαετίες απασχολεί την ιστορία της τέχνης, αναδεικνύεται σαν ένα από τους κινητήριους μοχλούς της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Στο εικαστικό έργο υπάρχει πάντα μια αναφορική πλευρά που -κάθε φορά στην προσπάθεια διερμήνευσης του- αποκλείει τη δυνατότητα να ιδωθεί σαν κάτι αυτόνομο. Ένα εικαστικό έργο αναφέρεται, αποβλέπει σε κάποιο άλλο έργο είναι δηλαδή ριγμένο μέσα σε ένα σύνολο σχέσεων με άλλα έργα.
Σ’ ένα έργο η αναφορική πλευρά είναι πάντα παρούσα. Οι μεγάλοι επιγόνοι που βρίσκονται σε μια αδιάκοπη σύγκρουση με τους εικαστικούς προγόνους τους . Συνήθως όμως αυτή η πλευρά είναι καλυμμένη, έμμεση και τελικά η επίδραση παρουσιάζεται ως υπαινιγμός που πρέπει να αναζητηθεί σε μια σειρά στοιχείων που υπερβαίνουν την απλή και μάλιστα θεματική ομοιότητα. Επίδραση μπορεί να σημαίνει ερμηνεία αλλά μεταξύ του προγόνου και του επιγόνου σημαίνει κυρίως αναθεώρηση η οποία συνιστά και τη πιο σημαντική πτυχή της επίδρασης.
Η έκθεση λοιπόν στην Εθνική πινακοθήκη αποτυγχάνει γιατί η υπερβολική αξίωση του σχεδίου οδηγεί στην αδυναμία υλοποίησής του. Αποτυγχάνει επίσης γιατί η επίδραση υποδηλώνεται με έναν μηχανιστικό και με αυτήν την έννοια εξωτερικό και επιφανειακό τρόπο καθιστώντας πολλές φορές τον επίγονο καλλιτέχνη απλά ένα μιμητή.
Επίδραση-στην έκθεση-σημαίνει απλά και μόνο μια θεματική ομοιότητα Απουσιάζουν όλα τα στοιχεία που θα δημιουργούσαν τις προϋποθέσεις για μια συζήτηση πάνω στην ενδοεικαστικότητα και στη διατύπωση των ουσιωδών εικαστικών σχέσεων όπως είναι για παράδειγμα, οι δομικές σχέσεις ανάμεσα στα έργα, ο πλασμός του έργου, το πλάσιμο γενικότερα των μορφών και των θεμάτων, η λειτουργία του χρώματος, οι χρωματικές αντιπαραθέσεις εάν υπάρχουν, η διατύπωση του φωτός, η νατουραλιστική ή μη έκφραση του, η λειτουργία των τόνων, η προσοχή στις μεταβάσεις κλπ.
Για παράδειγμα ο Πανταζής-φαίνεται -πάντα θεματικά- πως έχει εκλεκτικές συγγένειες με τον Jean Francois Millet επειδή και οι δυο απεικονίζουν ένα γυμνό με γυρισμένη την πλάτη. Αρκεί όμως αυτό το γεγονός για να αναφερθούμε σε μια σχέση επίδρασης; Μπορούμε να συγκρίνουμε τα δυο έργα με όρους ενδοεικαστικότητας; Αναρωτιέται μάλιστα κανείς γιατί να μην έχει ο Πανταζής συγγένειες με τον Goya ή τον Ingres ή τον Pavel ; γιατί προνομιακός συνομιλητής του καθίσταται μόνο ο Millet όταν η επίδραση είναι μόνο θεματική ομοιότητα;
Ο Κ.Παρθένης και ο Κογεβίνας προσομοιάζουν στον P.Cezanne και στο έργο του ο «πύργος του Medan” γιατί και στων δυο τις συνθέσεις τυχαίνει τα κυπαρίσσια να δεσπόζουν στη σύνθεση τους. Προφανώς ο Παρθένης γνώριζε το σεζανικό μάθημα το οποίο άλλωστε δίδαξε για αρκετά χρόνια στην Αθήνα. Αλλά ως εδώ. Ο συνδυασμός ενός περιεχόμενου με θέμα συμβολικό, ή μυ­θολογικό και μαζί με αυτό το «στυλιζάρισμα» που επιτυγχάνει είναι ένα μάθημα που ξεκινά από τον Δ.Θεοτοκόπουλο του οποίου είναι συνομιλητής και όχι τόσο του Maurice Denis ή του Pierre Puvis de Chavannes συνειρμοί που λανθασμένα θα δημιουργηθούν στο θεατή.
Ο Μαλέας να παρουσιάζει ομοιότητες με τον Manguin γιατί και οι δυο ζωγράφισαν αλόες. Η σύγκριση γίνεται φτωχότερη στην ενότητα για «το μοτίβο του δέντρου» όπου τα ανθισμένα δέντρα του Andre Lhote και τα θαλασσινά πεύκα του Jean Francois Auburtin προσπαθούν μάταια να δημιουργήσουν ένα διάλογο με τα πεύκα του Μαλέα, του Παρθένη, του Παπαλουκά και του Κογεβίνα ή του Οικονόμου. Σαν να χρειαζόταν ο Andre Lhote για να αντιληφθούν οι παραπάνω ζωγράφοι το μοτίβο του δέντρου, του κυπαρισσιού και του πεύκου της αττικής γης που εξορισμού είναι σχηματοποιημένα
Στο χώρο της έκθεσης παρουσιάζονται δίπλα-δίπλα «τα τρελά αεροπλάνα» του Andre Devambez με το «γαλλικό αεροδρόμιο της Κέρκυρας» του Κωνσταντίνου Παρθένη. Εκτός από το προφανές, δυο αεροπλάνα που πετούνε ποια άλλη σχέση-έστω εξωτερική- μεταδίδουν αυτά τα δυο έργα;
Στην ενότητα για την «ανθρώπινη μορφή» οι συνάφεια της Σοφίας Λασκαρίδου με τον Pierre Bonnard είναι δεδομένη αλλά εκφράζεται με λανθασμένο τρόπο. Δεν πρέπει να λησμονείται ότι η οφειλή της απέναντι στον Bonnard δεν θα αναζητηθεί τόσο στην ανθρώπινη μορφή όσο στην αποδοχή της χρωματικής παλέτας του.
O Nίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας αποτέλεσε μια από τις εμβληματικές μορφές του ελληνικού μοντερνισμού. Ο διάλογος με τον Picasso είναι βέβαια υπαρκτός αν και ο Γκίκας «συνομιλεί» κυρίως με τον Juan Gris.. Εάν το έργο του «Ουσία και σκιά» του 1938 μοιάζει με τη «Νεκρή φύση με αρχαίο κεφάλι» του Picasso έχει μικρή μόνο σημασία και αδικεί τον καλλιτέχνη. Το έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου αναδεικνύει την αγωνία του να εντάξει τον κυβισμό στο ελληνικό πλαίσιο. Θεωρούσε πως η αυστηρότητα του κυβισμού «προσωμοίαζε κλασσικά ιδεώδη αντικειμενικότητας, καθαρότητας, οικονομίας…λιτότητος και υποβολής.» 1)
Επίσης δεν θα πρέπει να λησμονούμε την αναθεωρητική διάσταση του ζωγράφου απέναντι στον κυβισμό. Ο στόχος του υπήρξε όπως τον περιγράφει ο ίδιος 2) «να μετακινηθεί η εμφανής γεωμετρία εκ της επιφανείας του πίνακος στο βάθος του.» Γι’ αυτό η αντιπαραβολή του Picasso με το «Εργαστήριο της βίλας Californie» και του Γκίκα με το «εργαστήριο του καλλιτέχνη είναι παράδοξη. Ο Picasso δημιουργεί ένα έργο μη-κυβιστικό θυμίζοντας τις οφειλές του στον Matisse ενώ ο Γκίκας ξεφεύγοντας από τον κυβισμό δημιουργεί μια «δαιμονική χρωματικά ατμόσφαιρα», ένα «εμπόλεμο στερέωμα» 3) μέσα σε ένα χώρο που κυριαρχείται από το πολύχρωμο φως. Πρόκειται για δυο έργα που για διαφορετικούς λόγους αποκλίνουν από την αφετηρία από την οποία ξεκίνησαν και δεν πρόκειται να συναντηθούν.
Η επίδραση δεν παρουσιάστηκε στην έκθεση αυτή. Παρουσιάστηκαν όμως δεκάδες έργα Ελλήνων κυρίως ζωγράφων τα οποία, διαφορετικά, ελάχιστες ευκαιρίες θα είχαμε να δούμε. Ακόμη εντυπωσιακά θραύσματα «ενδοοικογενειακών σχέσεων και επίδρασης μπορούμε να ανιχνεύσουμε στα έργα με θέμα το δάσος των Αστεριάδη, Ρέγκου, Γαλάνη, Βασιλείου, Φραντζισκάκη. Τέλος είναι από τις λίγες φορές που η μεγάλη αδικημένη τέχνη της χαρακτικής παρουσιάζεται μέσα από εντυπωσιακά και σπάνια χαρακτικά αυτής της περιόδου του Γαλάνη του Κεφαλληνού ή του Θεοδωρόπουλου.

Παναγιώτης Σ. Παπαδόπουλος
1)Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας, Πινακοθήκη του Νέου Ελληνισμού σελ 131.
2) οπ.παρ
3) οπ.παρ σελ 64

Παρίσι-Αθήνα, 1833-1940
Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας: Δε & Τε: 09:00 - 15:00, Πε-Πα & Σα: 09:00 - 15:00, Κυ: 10:00 - 14:00Τόπος: Εθνική Πινακοθήκη (Βασ. Κωνσταντίνου 50, Ιλίσια, 210 -7235937-8)Μέχρι 31/3

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER